Air Europa zostały najnowszym operatorem boeingów 737 MAX. Hiszpańska linia odebrała w środę (21 maja) pierwszego z 20 B737-8 MAX jakie trafią do przewoźnika. Należąca do sojuszu SkyTeam linia powinna otrzymać wszystkie samoloty w najbliższych dwóch latach. MAX-y dla Air Europa będą pozyskane na zasadzie leasingu operacyjnego od firmy AerCap.
Najnowszy i pierwszy odebrany boeing 737-8 MAX linii Air Europa, to maszyna o numerze seryjnym MSN 62918 / LN 9092 i rejestracji EC-OGS wyprodukowana w zakładach Boeinga w Renton w kwietniu br. Nowy MAX napędzany silnikami CFM International LEAP-1B posiada konfigurację pokładu, z wystrojem Boeing Sky Interior, dla 186 pasażerów w konfiguracji jednej klasy podróży tj. ekonomicznej (3-3).
Air Europa, która staje się pierwszą hiszpańskim przewoźnikiem obsługującym boeingi 737-8 MAX, rozpoczyna gruntowną odnowę swojej floty wąskokadłubowej, stawiając na nowoczesne i paliwooszczędne samoloty. B737 MAX będą leasingowane od AerCap, największego na świecie leasingodawcy lotniczego, z którym Air Europa od lat ściśle współpracuje. W sumie cztery samoloty tego typu pojawią się w tym roku, a następnie 10 kolejnych dołączy do floty w 2026 r., aby ostatnich sześć sztuk dotarło do połowy 2027 r. Do lipca 2027 r. linia powinna posiada wszystkie 20 maszyn 737 MAX.
Początkowo hiszpańska linia zacznie wykorzystywać samoloty 737-8 do obsługi tras kontynentalnych średniego zasięgu, a później i docelowo także innych tras krótkodystansowych między krajowymi miastami. Jest to kontynuacja procesu odnowy floty przewoźnika, który kilka lat temu zakończył unifikację w oparciu o samoloty pochodzące wyłącznie od Boeinga.
Flota Air Europa
Flota hiszpańskiego przewoźnika składa się obecnie z 54 boeingów: 26 B737-800, jednego B737-8 MAX, 10 B787-8 oraz 17 B787-9 Dreamliner. Linia oczekuje na dostawę 22 boeingów: 19 B737-8 MAX oraz trzech B787-9.
Rodzina B737 MAX
Samolotów B737 MAX są oszczędniejszą wersją B737NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Maszyny MAX posiadają także nowy rodzaj wingletów.
Łącznie 80 firm leasingowych i linii zamówiło 6 547 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 329 737-7 i 2 732 737-8), co daje około 37 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1 784 MAX-y w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 60 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 4,5 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 4 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 6,9 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,2 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.